Marktconcerten in Breukelen
Breukelen

De Marktconcerten in Breukelen gaan in augustus gewoon door. Ze beginnen om 12:45 en eindigen ongeveer een half uur later. De toegang is vrij; giften zijn altijd welkom.
Het concert op vrijdag 1 augustus staat in het teken van de koraalkunst van Georg Böhm. Koraalkunst: de kunst een kerklied [koraal] op allelei manieren muzikaal te presenteren. Het wordt gegeven door Jan Pieter Karman, de vaste bespeler van het fraaie Bätz-orgel dat de kerk rijk is.
Georg Böhm is ge…
De Marktconcerten in Breukelen gaan in augustus gewoon door. Ze beginnen om 12:45 en eindigen ongeveer een half uur later. De toegang is vrij; giften zijn altijd welkom.
Het concert op vrijdag 1 augustus staat in het teken van de koraalkunst van Georg Böhm. Koraalkunst: de kunst een kerklied [koraal] op allelei manieren muzikaal te presenteren. Het wordt gegeven door Jan Pieter Karman, de vaste bespeler van het fraaie Bätz-orgel dat de kerk rijk is.
Georg Böhm is geboren in 1661 als zoon van een gerenommerd docent en organist. Georg heeft een goede opleiding gehad [t.e.m de universiteit], maar verder is er weining bekend over hem. Rond zijn dertigste schreef hij opera-muziek ; in 1697 kreeg hij zijn eerste vaste baan, als organist van de Johanneskerk in Lünenburg, waar hij zijn hele leven gebleven is. ZIjn werk werd zeer gewaardeerd. Naast kerkelijk werk is er een aantal vrije werken van hem bewaard gebleven voor klavier en orgel, Leuke en mooie muziek. In de loop der tijd raakte de muziek van Böhm echter uit het zicht: anonieme kopieën van zijn werk werden aan Händel toegeschreven - waarschijnlijk van de opera-invloeden op zijn muziek.
Georg Böhm was 24 jaar ouder dan Johann Sebastian Bach, wiens naam ook op het programma staat. Bach kwam als [wees]jongen tussen zijn 15e en 17e jaar wel aan huis bij Böhm. Böhm had toen net een paar jaar een vaste baan als organist van de Johanneskerk in Lünenburg, waar de jonge Bach op de Michaelschool zat. Een van Bachs zonen vermeldt dat zijn vader van de muziek van Böhm hield, en dat hij er veel van heeft opgestoken.
De naam ‘Bach’ overkwam het omgekeerde van die van Böhm: als in later eeuwen een goede [orgel]compositie zonder naam opdook, nam men aan dat het wel van J.S. zou zijn. Het bundeltje ‘Acht kleine voorspelen en fuga’s’, hoort tot die groep.
De zeven variaties op de sterke melodie van het troostlied van Georg Neumark ‘Wer nur den lieben Gott lässt walten’ zijn wondertjes van inventiviteit en fantasie. De liedtekst zegt dat men in tegenspoed niet bij de pakken neer moet zitten: ‘Laat je door God leiden en doe je werk zoals het hoort. Dan komt het altijd goed’. In één variatie klinkt misschien een enkele zucht, maar de boodschap is positief. In de laatste bewerking is dat mooi samengevat. Het einde bruist van energie.
Het eerste tussenstuk, uit de bundel toegeschreven aan J.S. Bach, gaat daarop door: het is kort, opgewekt en krachtig.
In het hart van het programma klinkt, in een heel mooie bewerking, het gebedslied ‘Vater unser im Himmelreich’.
De rust blijft bewaard in het daarop volgende tussenstuk, ook afkomstig uit ‘de acht’ in zuchtende, lang aangehouden dissonanten.
Als laatste stuk klinkt ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’, in wel zes variaties. Ook weer een feestelijke reeks kleine composities; uitmondend in een stralende lofprijzing , met de registers Trompet en Cornet.
Wanneer
- Vrijdag 1 augustus 2025 12.45 - 13.15 uur
Prijzen
- Gratis