Na een jarenlange verbouwing is het compleet vernieuwde Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum weer open! Ontdek wie jij bent in de media, welke invloed media heeft op jouw leven en hoe seriemakers er nou voor zorgen dat jij blijft kijken. Dat en nog veel meer leer en ervaar je in het meest interactieve Mediamuseum ter wereld, waar je in vijf zones kunt zien, horen, spelen en voelen hoe media centraal staan in onze levens. Doordat het museum zich aanpast aan jouw medialeven is het een gaaf uitje voor het hele gezin (8+)! Benieuwd wat je kunt verwachten? Lees dan snel verder.

Tune in

Klaar voor de start

Na binnenkomst bij Beeld & Geluid ga je als eerst naar de Tune In: hier maak je via de Mediamuseum-app jouw eigen Mediaprofiel aan. Zodra dat is gelukt en je een paar vragen over je interesses hebt beantwoord, mag je op de foto. Die foto voegen we toe aan je Mediaprofiel en zorgt ervoor dat je bij de interactives in het museum herkend wordt. Zo krijg je een gepersonaliseerde museumreis!

Zone #1 | Delen

Sharing is caring?

De eerste zone die je tegenkomt als je het museum binnenkomt: Delen. De manier waarop we media delen is de laatste vijftien jaar nogal veranderd. Waar we vroeger brieven stuurden of elkaar belden met een ‘huistelefoon’, doen we nu vrijwel alles met onze smartphone. In deze zone ontdek je bijvoorbeeld hoe je zelf mensen ongemerkt beoordeeld op basis van een profiel.

Zone #2 | Informeren

Maak je eigen nieuws

Nieuws is nooit neutraal, maar is het wel betrouwbaar? In de zone Informeren leer je alles over nieuwsvoorziening. Je ervaart hoe nieuws wordt gemaakt, je mag je eigen krant, website of nieuwsuitzending maken én je mag live verslag doen in het journaal of een interview doen met BN’er als Anna Nooshin, Martien Meiland of Helene Hendriks. Kortom: je bent hier zelf de nieuwsmaker!

Zone #3 | Verkopen

Laat jij je verleiden?

Een uniek onderwerp in een museum: de werking van verleiding in audiovisuele media. In deze zone ontdek je hoe jij online, op televisie of via andere soorten media verleidt wordt tot het doen van een aankoop. Reclamemakers kunnen jou steeds persoonlijker verleiden. Wat te denken van influencers? Als zij een product aanraden, voelt dat als een tip van een goede vriend. Hoe dat werkt leer je in de zone Verkopen!

Zone #4 | Vertellen

Vertel je eigen verhaal

Iedere film of serie heeft een vaste verhaalstructuur. Hoe zit die in elkaar en waarom blijven we naar die ene serie kijken? In de zone Vertellen maak je kennis met hoe we verhalen vertellen in media. Je ontdekt welke gereedschappen een filmmaker gebruikt om z’n verhaal te vertellen en je kunt zelf aan de slag om een eigen film te maken!

Zone #5 | Spelen

Ready, set... Game on

Misschien wel het meest spectaculaire onderdeel van het museum vind je in de zone Spelen: stap zelf in een game op onze grote Spelvloer! Verder ontdek je hier hoe games worden gemaakt, hoe je zelf een game kunt maken en de historie van spellen in de media. Waar we vroeger met z’n allen naar de spelshow van Willem Ruis keken, kijken nu miljoenen naar een gamer die Minecraft speelt.